Regler for praksis i zendo
Tim
Pallis
For ikke
at forstyrre de andre mediterende i zendo
mŒ vores praksis v¾re lydl¿s. Det g¾lder ogsŒ Œndedr¾ttet. Man sidder ur¿rlig i
den halve time en meditationsperiode varer. Fysisk ubev¾gelighed er en
foruds¾tning for dyb praksis. Det er vigtigt at str¾kke ryggen pŒ den rigtige
mŒde, og v¾re opm¾rksom pŒ sk¾vheder i siddestillingen. En ind¿vet sk¾vhed
fornemmes ikke, men kan pŒf¿re skader.
Under
hele praksis er der tavshed, ogsŒ under kinhin,
som er den gŒende meditation. Der er heller ikke ¿jenkontakt mellem de
praktiserende pŒ noget tidspunkt. Man skal l¾gge m¾rke til de signaler, der
gives med klaptr¾ og klokke, og nye deltagere f¿lger de, der kender rutinerne.
F¿r zazen begynder:
Man skal
ankomme til zendo i god tid, skifte
t¿j og v¾re pŒ puden senest 5 minutter i halv syv. Nyankomne fŒr anvist plads
af den, der leder meditationen.
NŒr man
gŒr hen til sin siddeplads, stiller man sig med ryggen til siddepuden, samler
h¾nderne foran sig i gassho, den
traditionelle buddhistiske hilsen, og bukker dybt mod midten af zendo. Derefter vender man sig mod
pladsen, indretter s¾det og s¾tter sig. Det er almindeligt at indtage seiza stilling under sutra recitationen.
Zazen indledes med recitation af
Hjerte Sutra:
Jikijitsuen, som er den, der leder
meditationen, indleder praksis med at bukke foran altret og t¾nde lys og
r¿gelse. Han slŒr 3 slag pŒ en gongong, hvorefter vi reciterer Prajna Paramita Hjerte Sutraen pŒ dansk.
Ved hver
plads ligger en kopi.
Hjerte sutraen er et koncentrat af hele den
buddhistiske l¾re i 42 linier. Den reciteres dagligt i alle mahayana buddhistiske templer i verden.
Herefter indtages zazen stillingen,
og efter 3 slag pŒ en klokke begynder en halv times meditation.
Den
gŒende meditation kinhin:
Meditationen
afbrydes igen med 1 slag pŒ klokken og 2 klap med et klaptr¾, som er signalet
til kinhin. Stadig siddende samler
man h¾nderne i gassho og bukker dybt.
Vi rejser os og stŒr foran siddepladsen med h¾nderne i gassho. SŒ lyder klaptr¾et, vi bukker og begynder kinhin, som varer 5 minutter. Hvis
benene sover, bliver man stŒende eller siddende, indtil man er klar og kan tage
sin plads i r¾kken.
Under
kinhin gŒr vi med raske skridt rundt i zendo
i gŒsegang. Mellemrummet mellem de gŒende er ca. en meter. H¾nderne samles
foran
kroppen, venstre hŒndflade oven pŒ h¿jre hŒnd i h¿jde med brystet.
Hvis man
forlader kinhin r¾kken for
toiletbes¿g el. lign. g¿r man det med gassho
og buk. R¾kken skal lukkes efter den, der tr¾der ud af den. NŒr man kommer
tilbage igen, stiller man sig op med gassho
og venter pŒ, at man atter kan indtage sin plads i r¾kken. Man bukker hurtigt
for den, som skal gŒ bagved Žn og tr¾der ind i r¾kken igen.
Kinhin
afsluttes med 1 slag med klaptr¾. Man standser foran sin siddeplads, stŒr med gassho, og ved lyden af klaptr¾et bukker
vi og s¾tter os i zazen igen.
Meditations perioden indledes igen med 3 slag pŒ klokken.
Praksis
afsluttes
Efter
sidste meditationsperiode afsluttes zazen
med 3 slag pŒ gongonen. Derefter lyder 1 slag pŒ en lille klokke, som er
signalet til, at vi giver gassho,
bukker og rejser os fra s¾det.
Nu lyder
den specielle klokke kimen, som er signalet til 3 fulde kn¾fald, hvor vi med
hŒndfladerne opad symboliserer, at vi h¾ver Buddhas f¿dder over vort hoved. Vi
rejser os igen. Der lyder et sidste klokkeslag, hvorefter vi bukker mod midten
af zendo og sidste gang mod alteret.
Den f¾lles praksis er slut.